torsdag 24. juni 2010

ViryaYoga

Virya Yoga er utviklet av Yogalærer- danser og skuespiller Josefin Salander i samarbeid med Naprapat Malin Flink (www.viryayoga.com)

Virya betyr energi, entusiasme, kraft. Ved å praktisere ViryaYoga får hele kroppen oppmerksomhet. Serien gjøres dynamisk hvor foregående posisjon forbereder kroppen til den neste. Dette gjør at du jobber på en behagelig, styrkende og skadefri måte.
Hver time bæres av ett filosofisk tema tatt fra livet. forankret i kroppen og utøvd på matten.
Ved å praktisere ViryaYoga får du en kraftfull og leken Yoga som gir næring til sinnet.

ViryaYoga består av tre serier. Virya 1-2 og 3, i tillegg til Gravide yoga/ViryaSlow som egner seg for uerfarne, gravide eller personer med bevegelseshindringer.

fredag 11. juni 2010

Om Viryaguru Kirsti

For 10 år siden begynte jeg en livslang reise som het Yoga. Først forsvant smerter og bevegelseshindringer etter symptomgivende bekkenløsning. Så forsvant mye støy, tankespinn og uro som tiden med smerter og følels av stagnasjon hadde påført min personlighet.
10 år med egen praksis av opprinnelige yogaformer som Ashtanga, Kundalini og Hatha førte meg til en nyere Yogaform av nordisk opprinnelse - ViryaYoga.

I desember 2009 avsluttet jeg ett 250 timers teacher training som Virya lærer 1, 2 og 3, Virya Yoga for gravide og Terapeutisk yoga. I 2016 avsluttet jeg utdannelse i ViryaRehabYoga.
 Jeg har timer under navnet NytYoga i Oslo.

Til daglig jobber jeg i Akutt mottaket for barn og ungdom på Barnesenteret på Ullevål sykehus som spesialsykepleier/fagutviklings sykepleier.

Hvorfor Yoga?

Gjennom to hundre har "vanlige" mennesker som deg og meg fått beviselig effekt av å praktisere Yoga- så man kan vel si at det er en grundig utprøvd bevegelses form. Yoga skiller seg fra andre bevegelsesformer da hensikten med å praktisere er å oppnå så mye mer enn hva andre bevegelsesformer har som grunnfilosofi.

Å komme hjem etter en lengre reise er spennende den første tiden, men kan også gi følelse av savn over hva som har forandret seg siden du sist var hjemme. Slik kan din første opplevelse også være på Yoga matten. Som er utolmodig barn som venter for lenge - kan sinne og sorgen over hva som er forsømt innhente oss. Kroppen føles stiv og rusten, som er forlatt gjenstand som har overvintret. En uforklarlig blokk av solid karakter, med ett hektisk og utolmodig hode og ett hjerte som føler uro og sinne.
HJEM HJEM KJÆRE HJEM er en vag erindring mens såre muskler, stiv ryggsøyle, trette armer overskygger intruktørens formaninger "kjenn hvordan du fyller deg selv ved hvert innpust og rotèr deg ned ved hvert utpust" - mens du fortsatt forsøker å kjenne undersiden av føttene mot matten, eller hvor er høyre hofte? -  går instruktøren videre på en detaljrik reise som du så gjerne skulle være med på.

Patanjali, forfatteren av Yoga Sutra, skriver i vers 2 av totalt 196; "Yoga er å stilne sinnet." Så følger sutraen "Vår sanne natur er vanligvis skjult av sinnets aktiviteter."
Så vår falske natur er skapt av det samme sinnet som vi bruker for å finne løsninger?
Kjenner du deg igjen? Når du repiterer mønstre , når du er påståelig, når du holder fast på vanen er du din egen begrensing i det livet du lever.
Kan praktisering av Yoga gi en effekt på livet generellt? Ved å praktisere Yoga gir du deg selv full oppmerksomhet. Yoga gjøres med instruert pust som er rolig og tvinger selv den mest "stressede" kropp inn i "feel good" modus. Gjennom at du gjentatte ganger møter deg sev på Yogamatten med dine begrensinger fysisk og psykisk, kommer du gradvis i kontakt med kjernen av deg selv.
Ofte er det smerte, sorg og ensomhet som fører oss til Yoga men glede som gjør at vi fortsetter.

onsdag 21. april 2010

Ta kontakt

På  www. nytyoga.no
kirsti@nytyoga.no
mobil telefon 92433981

Om meg

Bildet mitt
Oslo, Oslo, Norway
Alltid i min beste alder, ansvarlig, fordomsfri, interesert, omgjengelig, Elsker forandriner og må ha utvikling.